.

Hjh Rozarita Mokhtar
Registered Trade Mark Agent (4176)
ROZARITA KAMAL & CO
Tel / Fax : 603-41497985
Fax : 603-41494925
email : rozarita@rozaritakamal.com


Khidmat Nasihat Percuma !

Nasihat Percuma untuk Trade Mark Search .
Ini adalah khidmat sosial yang kami beri dari masa ke semasa.

June 2013

.

FOR ENGLISH READERS :

Please visit our website for information on Trade Mark registration in Malaysia.

www.rozarita-ip-consultancy.blogspot.com
www.rozaritakamal.com

The information provided at the website :

1. Procedures
2. Frequently asked question
3. Scale of Charges (please email to us for update)
4. Form of Authorisation (Form TM 1) and Statutory Declaration (please email to us for update format)

.

Why we are different !

ROZARITA KAMAL & CO

* established in 1996 * vast experience since 1986 * Trade Mark specialist especially in overcoming objection matter * minimise "possible objection" for new coined Trade Mark * guiding on how to develop new Trade Mark name with less risk of being objected * towards social contribution in advising , guiding and educating small-medium scale of business on IP matters * accurate and accepted mark for registration * we solve problems together !

.

Sesuatu yang unik berhubung dengan perkhidmatan nasihat yang diberi ialah "personalised advise" dari Hjh Rozarita Mokhtar sendiri bermakna pengalaman sejak dari tahun 1986 sewaktu berkhidmat dengan Pendaftar Cap Dagang dan beberapa pejabat guaman (Abdullah & Zainudin , Nik Husain & Partners , Zaid Ibrahim & Co) sebelum menubuhkan Rozarita Kamal & Co.

Pengalaman sebagai Trade Mark Examiner di Pejabat Pendaftar Cap Dagang dan di syarikat guaman merupakan aset pengalaman yang telah banyak meminimakan "kemungkinan di bantah" , permohonan yang straight forward sekaligus kepakaran dalam menangani selok belok kes bantahan.

Followers

Monday, June 16, 2008

DOBI atau LAUNDRY

Saya dapati ramai peniaga yang berminat menggunakan perkataan pada JENAMA , yang berkaitan dengan perniagaan mereka. Misalnya anda berminat membuka Kedai Dobi. Bolehkah anda menggunakan Nama "DOBI" atau "LAUNDRY" pada Jenama anda? Jawapannya BOLEH. Tetapi mestilah menggunakan "perkataan" lain bersama nama Dobi atau Laundry tersebut. Perkataan itu mestilah juga "unik" , misalnya

JAZZ LAUNDRY
new dimension of washing

(menggunakan Perkataan Lain dari "desription of goods/services" tetapi "combine" dengan perkataan yang perkaitan dengan produk yg dikeluarkan)


*Gunakan "slogan" bersama JENAMA anda kerana ianya boleh menceritakan jenis perniagaan anda.


SYMPHONY BUBBLE
normal laundry, coin laundry...

(tidak menggunakan apa apa perkataan "description of goods/services " sebagai Jenama)


DANG ANUM WASH
one stop boutique laundry

(mengguna nama )



Jadi anda tidak perlu menggunakan perkataan "MAJOR WORD" sebagai JENAMA anda, menggunakan 'perkataan perkataan ' yang berkaitan dengan kedai dobi atau laundry , misalnya perkataan perkataan seperti dibawah , pasti akan menerima "bantahan/ objection" dari Pendaftar seperti di bawah :

1. SUPER - SUPER WASH
2. WASH - SUPER WASH
3. GOOD - GOOD LAUNDRY
4. GREAT - GREAT DOBI
5. CLEAN - CLEAN GOOD
6. SMART - SUPER SMART
7. EXCELLENT - LAUNDRY EXCELLENT

Semua perkataan di atas adalah JENAMA yang dikira tidak menepati kehendak Akta Cap Dagang 1976 , Section 10.

Kenapa?

Kerana perkataan diatas adalah "direct reference to the quality of the product or the services" dan ianya bukanlah JENAMA tetapi "description of goods/services" .

Mengapa kita tidak boleh menggunakan "perkataan-perkataan " tersebut?

Kerana , apabila kita diberi "hak" terhadap "perkataan-perkataan " itu, apabila di daftarkan , anda boleh mengambil tindakan undang undang sekiranya mana mana peniaga menggunakan perkataan perkataan di atas , dimana ianya adalah tidak adil kerana perkataan perkataan diatas adalah perkataan yang selalu digunakan untuk mempromosikan perniagaan . Semua orang akan menggunakan "perkataan" yang menceritakan kualiti mereka bagus, smart, excellent , super, good dsb. Jadi , perkataan-perkataan ini BUKANLAH , JENAMA tetapi "description of goods/services". Sebab itulah ,sekiranya anda menggunakan perkataan tersebut, permohonan anda akan dibantah.


Jadi, bagaimana pengguna akan tahu perniagaan anda adalah kedai dobi atau laundry kalau anda tidak gunakan perkataan - perkataan seperti di atas?

Cuba anda lihat Jenama terkenal di sekeliling anda? Adakah mereka menggunakan perkataan perkataan yang berkaitan dengan "description of goods/services" ? Misalnya :

ADIDAS
DUNHILL
SALEM
NIKE
LEVIS
LEE
KODAK
BMW
STAR BUCK
HARD ROCK
CARREFOUR
DHL
MAS

Inilah contoh contoh JENAMA yang bagus. Mereka boleh BERDIRI SENDIRI dan boleh menceritakan produk apa yang mereka keluarkan , MALAH mereka boleh keluarkan produk yang tidak berkaitan lansung dengan PRODUK ASAL mereka, misalnya DUNHILL, bermula dengan produk rokok, tetapi sekarang , mereka juga mengeluarkan produk "BAJU" 'TALIPINGGANG" , "MINYAK WANGI" !! Mereka tidak perlu mencipta JENAMA lain untuk produk BAJU mereka kerana DUNHILL adalah "unique Trade Mark". Apabila anda dapat mencipta "UNIQUE TRADE MARK" anda boleh menjual apa saja.

Mulanya , kelihatan pelik , dizaman 40an nama KODAK, bahasa apakah itu? Tapi , lagi pelik dan jarang didengar lagi bagus. Pembeli nak tahu apa itu KODAK? Dia jual apa?

Tapi kalau kita guna " MR KLEEN" , orang dah boleh agak , ini mesti produk DOBI atau DETERGENT. Jadi kita tak "create anxiousnous" to the public. Kita selalu rasa JENAMA mesti guna Perkataan Produk....itu yang salah. Jenama mestilah UNIK dan boleh BERDIRI SENDIRI , kerana bersama banner , signage, signboard , phamphlet, disitulah yang kita akan explain produk apa yang kita keluarkan.

Contohnya nama manusia, kita cuma perlu guna Alia, Ahmad, Chai Foh, Andrew etc, kita tak letak nama girl, boy atau human pada nama tersebut , kerana kita tahu kita "manusia".













No comments:

Sekiranya anda mahu mendaftarkan Jenama , maklumat berikut diperlukan:


1. Beri sample Jenama /Logo
2. Nyatakan Kelas atau nama barang/perkhidmatan yang mahu didaftarkan
3.Nama dan alamat

Sila email pada saya, rozarita@rozaritakamal.com ,
saya akan memberi nasihat dan maklumat diperlukan secepat mungkin.


Jenama adalah satu cara untuk memberitahu , menceritakan kualiti , siapa pengeluarnya , dimana ianya dibuat , kehebatan produknya, style, bezanya dengan yang lain, semuanya dapat dijawab atas satu perkataan yang di gelar Jenama. Apa yang anda boleh ingat apabila Jenama dibawah di sebut ?

Adidas, KFC, Hilton, Mandarin Oriental, Tag Heur, Habib Jewel, Kamdar, Giant, Cold Storage, Nestle, Rizalman , Astro, Prada, Harvard, Thomas Cook, Ayamas, Guess, Zara , Pensonic, MapleStory, Gleneagles, Guardian, Watson, Dunkin Donut.

Mengapa anda tidak mahu jadi seperti mereka memilih Jenama yang betul dan berkualiti serta bergerak diatas konsep yang betul ?


Info


OBJECTION MATTERS - (understanding why a mark being objected)

(Manual of Trade Mark Law & Practice in Malaysia)


In deciding any question of possible conflict between two application or between an application and a registered trade mark , there are two main factors before raising an objection under this Section 19(1)and (2). These are :

- whether the marks are identical or so nearly resemble each other as to be likely to deceive or cause confusion ; and

- whether the marks are used on the same goods or services , the same description of goods or services , or whether the goods and services are closely related.


* When comparing cases, Examiners should always consider each mark as a whole. It is clear that marks are identical if they are the same in every detail when compared side by side. The test for deciding whether the marks so nearly resemble each other are established in case of law as below:

1. Imperfect Recollection
2.Appearance and Sound
3. Essential Feature
4.Composite Marks
5.Idea of Marks
6.Device Marks
7.Related Marks - confusion
8.Contextual Confusion of Marks
9. Comparing Goods and Services
10.Cross search
11.Co-pending Conflicts
12.Conflicting Marks
13.House Mark

Dalam lain perkataan , sekiranya permohonan anda dibantah di bawah Section 19(1) dan (2) , bermakna Pemeriksa telah membuat pemeriksaan bagi semua di atas dan salah satu tidak memenuhi syarat yang diperlukan. Jadi kalau anda lepas dari No. 1 - 13, mereka akan "proceed" permohonan anda .

About this blog

email : rozarita@rozaritakamal.com
website : www.rozaritakamal.com

Apa itu Trade Mark/ Jenama ?
Mengapa ia penting?
Bagaimana membina jenama yang baik?
Mengapa tempuh untuk mendapatkan sijil sangat lama?
Adakah kos mendaftar sangat mahal?

Tahukah anda perlindungan Trade Mark bukan seumur hidup anda tapi selama-lamanya....

Anda penjual burger, nasi lemak, kain batik, belacan, katering, tailor, tuition center, tadika, salon, kedai runcit, restoran , kedai makan, penjual pakaian, tukang masak, rumah percutian/hotel, spa, beauty centre, kedai buku...

Anda adalah termasuk dalam golongan yang memerlukan perlindungan JENAMA.

Blog saya adalah kisah kisah yang saya lalui dalam dunia penjenamaan, apa yang saya lihat dan apa yang boleh kita lakukan . Mungkin usaha ini akan meningkatkan kesedaran tentang kepentingan Harta Intelek dalam setiap perniagaan.

Kos asas untuk mendaftar JENAMA - approx RM2,500.00
Tempuh perlindungan = 10 tahun.

Kos renewal - approx RM1,000.00
Tempuh perlindungan = 10 tahun

(setiap 10 tahun anda cuma perlu "renew" sekali untuk 10 tahun berikutnya)

Kos untuk menjawab Bantahan (CD70) /Objection dari Pendaftar :


Professional fee untuk menjawab bantahan CD70 dari \Pendaftar adalah di antara RM2,500 - RM4,000.00 bergantung kepada 'complexity of the objection".

Peringkat menjawab bantahan ini adalah sangat penting kerana Pendaftar akan menerima atau tidak permohonan kita bergantung kepada "submission" yang kita beri kepada Pendaftar. Disinilah kepakaran "agen" diperlukan untuk menjawab bantahan tersebut.

Kalau difikirkan pelaburan "RM4,000.00" bukanlah mahal sangat dibandingkan permohonan anda yang ditolak dan anda tidak dapat meneruskan perniagaan anda kerana tiada perlindungan terhadap jenama anda. Padahal anda telah melaburkan begitu banyak modal untuk menjalankan perniagaan anda , tetapi apalah guna sebuah perniagaan "tanpa jenama".

.

Brand Finance defines brand as “trademark and associated goodwill.”

Its methodology is based on determining the economic value of a trademark by applying the company’s royalty rate to future revenues attributable to the brand over a five year period.

Therefore, under its definition of brand, the valuation of a trademark and a brand is the same thing.

- Sean Stonefield , Forbes staff

Tips Membina Jenama


Jangan guna :

1. nama geografi , bandar, tempat
2. nama orang lain selain diri sendiri
3. jenama orang lain atau seakan akan sama
4. perkataan yang menceritakan perniagaan anda , misalnya Dobi, Restoran, Salon, Cafe .
5. perkataan yang menceritakan kualiti perniagaan anda , misalnya Super, Selera, Kampung.

Guna :

1. nama yang kreatif
2. cabar minda anda supaya tidak terfikir oleh orang lain

Jenama anda mungkin mempunyai nama yang bagus tetapi tanpa Konsep, Packaging, Kualiti Produk dan Servis , Jenama anda tidak kemana. Fikirkan.

A brand is developed only by Creative People!
Be brialliant , it is all about Intellectuality !



HOW TO PROTECT INTELLECTUAL PROPERTY


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Harta Intelek - Astro Awani