Specialisation in developing " guided New Trade Mark.

.

Free Consultation on Trade Mark Registration

It is our continuous effort to provide free advice to the public on new coin Trade Mark. RKC has executed IP work for 30 years and has been established for 20 years and counting. Being skilled in this field has given us much expertise on handling IP work with excellent professionalism.

Thursday, September 25, 2008

Jenama - Sikap ber Blog

Kemajuan teknologi masakini akhirnya membolehkan begitu ramai turut serta dalam dunia blog. Hari ini anda tidak perlu jadi wartawan atau anda tidak perlu mencari penerbit untuk menerbitkan buku anda. Kalau anda bijak anda boleh buat e-book. Kalau kurang bijak , kita buat blog .

Saya lihat interest menulig di blog oleh orang melayu hanya tertumpu di sekitar hiburan, diari hidup, makan kat mana, jalan dimana. Kadang-kadang seperti berlumba-lumba nak tunjukkan dimana tempat makan yang mereka pergi. Dan kebanyakannya makanan yang mewah mewah di tempat yang sudah ada Jenama. Mereka berbangga bila dalam blog mereka ada gambar mereka makan di Hard Rock misalnya. Yang kita banggakan itu, yang kita promosikan secara percuma dan rela hati adalah Jenama orang luar. Cuba kita bersatu sebagai rakyat Malaysia , bila promosi makanan , makanan itu adalah dari Rakyat Malaysia, tak kiralah cina , india atau melayu asalkan ianya dari Malaysia. Bila saya nak masukkan contoh-contoh gambar jenama dari Malaysia, hampir tiada. Tapi bila saya "hit" nama KFC atau Adidas , berlambak gambar dapat dilihat, itulah yang menyebabkan saya tidak dapat menolak untuk mengambil mereka sebagai contoh bagaimana nak bina jenama di dalam blog saya. Saya tiada pilihan bila hit "Ramly Burger". Jadi kalau kita semua bersatu , tidak mustahil , gambar produk produk Malaysia memenuhi ruang internet.

Apa yang saya ingin sampai kan bila kita ber blog, kita jarang mahu memberi pandangan, kupasan berhubung perkara yang ilmiah. Kita hanya minat bubuh gambar makan, shopping kat mana, shopping beli apa, gambar anak kita, gambar kita. Cuba kita menulis isu yang ilmiah . Ada ramai kategori manusia , remaja, yang bekerja, surirumahtangga , professional, peniaga dan sebagainya. Saya mungkin tidak tahu bagaimana hendak menjahit misalnya, kalau anda seorang tukang jahit anda buat blog yang menceritakan pengalaman anda, mungkin ada orang yang berminat untuk mempelajari rahsia membuat baju kurung johor supaya kelihatan cantik. Saya hendak mulakan perniagaan , tapi saya nak dapatkan info itu, so cubalah ceritakan dan "guide" kepada yang memerlukan info anda itu.

Saya lihat ramai golongan muda masa kini yang bijak IT memberi info yang bagus dalam masalah membina hosting , website dan sebagainya. Kalau kita "hit" apa saja yang kita nak tahu di internet kita akan dapat dengan mudah dalam Bahasa Inggeris , tapi kita susah nak dapat dalam Bahasa Malaysia terutama perkara perkara yang Ilmiah. Yang kita suka cuma bergaduh pasal politik, gossip artis , makan dan semuanya tidak membawa kepada perubahan "sikap" kepada budaya negara maju. Maju dari segi ilmu dan teknologi !

Saya percaya anda ada kepakaran anda, setiap orang ada "strength" masing masing. Gunakan dan sebarkan ilmu itu.





No comments:

Info


OBJECTION MATTERS - (understanding why a mark being objected)

(Manual of Trade Mark Law & Practice in Malaysia)


In deciding any question of possible conflict between two application or between an application and a registered trade mark , there are two main factors before raising an objection under this Section 19(1)and (2). These are :

- whether the marks are identical or so nearly resemble each other as to be likely to deceive or cause confusion ; and

- whether the marks are used on the same goods or services , the same description of goods or services , or whether the goods and services are closely related.


* When comparing cases, Examiners should always consider each mark as a whole. It is clear that marks are identical if they are the same in every detail when compared side by side. The test for deciding whether the marks so nearly resemble each other are established in case of law as below:

1. Imperfect Recollection
2.Appearance and Sound
3. Essential Feature
4.Composite Marks
5.Idea of Marks
6.Device Marks
7.Related Marks - confusion
8.Contextual Confusion of Marks
9. Comparing Goods and Services
10.Cross search
11.Co-pending Conflicts
12.Conflicting Marks
13.House Mark

Dalam lain perkataan , sekiranya permohonan anda dibantah di bawah Section 19(1) dan (2) , bermakna Pemeriksa telah membuat pemeriksaan bagi semua di atas dan salah satu tidak memenuhi syarat yang diperlukan. Jadi kalau anda lepas dari No. 1 - 13, mereka akan "proceed" permohonan anda .

About this blog

email : rozarita@rozaritakamal.com
website : www.rozaritakamal.com

Apa itu Trade Mark/ Jenama ?
Mengapa ia penting?
Bagaimana membina jenama yang baik?
Mengapa tempuh untuk mendapatkan sijil sangat lama?
Adakah kos mendaftar sangat mahal?

Tahukah anda perlindungan Trade Mark bukan seumur hidup anda tapi selama-lamanya....

Anda penjual burger, nasi lemak, kain batik, belacan, katering, tailor, tuition center, tadika, salon, kedai runcit, restoran , kedai makan, penjual pakaian, tukang masak, rumah percutian/hotel, spa, beauty centre, kedai buku...

Anda adalah termasuk dalam golongan yang memerlukan perlindungan JENAMA.

Blog saya adalah kisah kisah yang saya lalui dalam dunia penjenamaan, apa yang saya lihat dan apa yang boleh kita lakukan . Mungkin usaha ini akan meningkatkan kesedaran tentang kepentingan Harta Intelek dalam setiap perniagaan.

Kos asas untuk mendaftar JENAMA - approx RM2,500.00
Tempuh perlindungan = 10 tahun.

Kos renewal - approx RM1,000.00
Tempuh perlindungan = 10 tahun

(setiap 10 tahun anda cuma perlu "renew" sekali untuk 10 tahun berikutnya)

.

Brand Finance defines brand as “trademark and associated goodwill.”

Its methodology is based on determining the economic value of a trademark by applying the company’s royalty rate to future revenues attributable to the brand over a five year period.

Therefore, under its definition of brand, the valuation of a trademark and a brand is the same thing.

- Sean Stonefield , Forbes staff